Kommunikáció, kommunikáció és végül a kommunikáció. Mindannyian tudjuk, hogy a hatékony munkahelyi kommunikáció komoly hatással lehet az egyénre, a csapatra és a teljes cégre: a jó kommunikáció a munkáltatói márkaépítés egyik fontos lépése. De melyek a hatékony employer branding eszközök, hogyan kommunikálj cégként? Erre és még számtalan kérdésre válaszolunk ebben a cikkben.
Employer branding stratégia
A hatékony, megtervezett munkahelyi kommunikáció növeli a dolgozók morálját, elkötelezettségét, kedvét, a termelékenységét (vagy a hatékonyságát) és az elégedettségét. Az eredménye általában az, hogy a munkatársakból csapat válik, a munkaerő megtartási költségei csökkennek, a hangulat javul.
Menjünk egy lépéssel tovább és vegyük észre, hogy – különösen vezetőként – a jó kommunikációs készségek nem csak rövidtávú, hanem hosszú távú előnyökkel is járnak. Egy hatékony employer branding stratégia csodákra képes, hiszen vonzóbbnak, izgalmasabbnak és jobbnak tarthatják a cégedet miatta, jobb lesz a híred.
Az employer branding nem ad-hoc hanem lépésről lépésre a szakterületek bevonásával felépített olyan rendszer, ami feladata az, hogy a céged külső megítélése vonzó legyen. Természetesen megvannak a felépítéshez szükséges egymásra épülő lépések, íme.
1: Nézzük meg a pillanatnyi állapotot
A pillanatnyi állapot két ok miatt is rendkívül fontos. Egyrészt azért, mert ebben a pillanatban ezt látják rólad, így ismernek a munkaerőpiacon. Másrészt azért, mert ez lesz a fundamentum, egyfajta alap amire építhetsz. Bárki vagy és bármikor is olvasod ezt a cikket (és bármit is tettél) a cégedről (vagy rólad) van valamilyen képük a piaci szereplőknek. Jöjjön egy kevés pszichológia, amely megmutatja mennyire fontos ez.
A pszichológia megkülönbözteti az előzetes ítéletet és az előítéletet. Előzetes ítélet lehet a cégedről az, hogy biztosan drága, egy emberről az, hogy túl menőnek gondolja magát, ahogy egy helyről is az, hogy „unalmas”. Ne legyenek illúzióink, neked is van rengeteg előzetes ítéleted (és rólad is másoknak)
Az előzetes ítéletek megváltoztathatóak. Bármit hisznek is a cégedről, rólad, vagy a pisai ferde toronyról, meg tudod változtatni. A céged esetében ez a munkáltatói márkaépítés.
Az előítélet nehezebb, mert az nem feltételezéseken alapul, hanem olyan előzetes ítéleteken (tehát például az, hogy drágán dolgozol) amelyeket megtapasztalt a külvilág (mert valóban drágán dolgozol). Ezen már szinte lehetetlen változtatni, tapasztalat. De nem feltétlen kell, ha a te márkád (ilyen a Volvo, a Rolex, a Ferrari, sorolhatnánk) kifejezetten ezt akarja közvetíteni.
2: Ismerd meg az erősségeidet és a gyengeségeidet
Ez úgy hangzik, mint egy SWOT analízis és az is. Nézd meg melyek a cégednek az erősségei és a gyengeségei. Nem kell különösen nagy dolgokra gondolni: elég olyan egyszerű tényekre összpontosítani, mint a munkakörnyezet, a hangulat a cégedben, milyen karrierlehetőségeid vannak, milyen a work-life balance, mennyire nagy a fluktuáció, mennyire elegáns a környezet, mennyire könnyen közelíthető meg az iroda, a juttatásokra, stb.
3: Hogyan kommunikálsz kifelé, mit látnak kívülről
Ebben mi magyarok egyén szinten (és kapcsolati szinten) nagyon hatékonyak vagyunk. Gondolj bele az agyonfilterezett életekbe, a csodás kapcsolatokba, a gyönyörű élményekbe, miközben a hétköznapi nehézségeket eltüntetik a párok.
Ugyanez nem működik cégszinten, nem húzhatsz egy lelkes csodafiltert a cégedre, nem öntheted cukormázzal nyakon, nem építhetsz brandet hazugságra. Szembe kell nézz a külső véleményekkel.
Rendben, azt tehát tudjuk, hogy mi a jelenlegi állapot. Azt is, hogy a munkavállalói márkaépítés fontos. Azt is tudjuk, remek márkastratégiával a munkaerő megtartás költségei és az új munkaerő „megszerzése” is csökkenthető.
De kinek kommunikálunk, kinek készül az employer branding stratégia? Hát, a perszónáknak, mondja a legtöbb (divat) marketinges és hosszan elemzi ki lehet a te „célkeresztedben”. Beszéljünk a persona-ról. Tévút, vagy elengedhetetlen?
Nos, a persona (ha eladni akarsz a buyer persona) egy nem létező olyan ember, akit te kreálsz. Egyszerű a példa: ha hajókötelet, kiegészítőket és navigációs eszközöket árulsz természetesen a hajósok a te „embereid”. Ha programozó céged van akkor azok, akik érdeklődnek a programozás iránt, bizonyos nyelveken profik, versenyeken láttad már stb. Ha pedig laktózérzékenyeknek fejlesztesz terméket, a laktózérzékenyek.
Sok – wannabe – marketinges kicsit túlgondolja és – mintha legalább 10 év pszichológiai gyakorlatuk és két egyetemi diplomájuk lenne – képtelen mélységekbe mennek, hogy lenyűgözzenek. Végül is honnan tudhatod, hogy a hajós nem gazdag, nincs nagy autója, 3 gyereke, akiből az egyik fiú, felesége és családi háza, miközben szivarozik és rosét iszogat? Senki nem mondja, hogy ilyen nem lehet, de kizárt, hogy ennyire profilozni lehessen.
Nézzük az employer branding eszközöket.
Employer branding eszközök
Lehet, hogy most éppen hasít a céged, de tény, hogy azok a cégek, akik nem élnek az employer branding eszközeivel, nem használják, később jelentős versenyhátrányba kerülhetnek. De melyek ezek a mágikus eszközök? Íme összegyűjtöttünk neked egy csokorra valód (lesz benne olyan, amit minden gond nélkül meg tudsz oldani és lesz olyan is, amihez szakértői segítségre lehet szükséged: hívj minket és segítünk!
1: Növeld az elkötelezettséget!
Kétségtelen, hogy a munkavállalók elötelezettsége és az elégedettsége együtt jár. Minél inkább elkötelezettebbek, annál pozitívabb képet nyújtanak a cégedről és annál „könnyebb” őket megtartani. Az elkötelezettséget elsősorban juttatásokkal (melyek lehetnek anyagiak és emberiek) jó légkörrel, csapattá formált munkatársakkal, megközelíthető vezetőséggel és az egyéni érdekek (bizonyos fokú) figyelembevételével tudod majd növelni. A stressz így csökken és a munkavállaló nem „menekül” és nem kell tartanod a kiégéstől.
A kiégés – és annak tünetei – megfogalmazhatatlanok ezért lehetnek a kócsok, a 3 napos képzéseken részt vett szakértők kereszttüzében így mindenre ráhúzzák.
Kedvtelen a munkavállaló? Kiégett. Mostanában nem megy el a céges csapatépítőre? Kiégett. Hibázik? Kiégett. Kevésbé hatékony? Nyilván kiégett. Valójában ez sokkal összetettebb gond és a te vállalati hírnevednek sem tesz jót az, ha havonta kiégés elleni tréningre küldesz valakit (főleg feleslegesen)
2: Adj választási lehetőségeket és légy családbarát
A home office és a hibrid munkavégzés megmutatta, hogy vannak munkatársak (és munkavállalók) akik szívesebben dolgoznak (és hatékonyabban, a saját idejüket jól beosztva) home office-ban. Gond, hogy elszigetelődhetnek, nehézkesebbé válhat a kommunikáció és csökkenhet a lojalitásuk.
Ismerd meg az egyes munkatársaid határait és ha van lehetőséged adj nekik szabadságot.
Teremts családbarát munkahelyet. Ez persze nem azt jelenti, hogy az összes édesanya minden héten otthon maradhat a gyerekkel, de miért ne hozhatná be az irodába (egyes helyekre a kutyájukat is bevihetik) vagy miért ne dolgozhatna otthon, gyerek mellől, ha éppen beteg? Rendkívül jó híre lesz a cégednek, ha nem csak attól vagy családbarát, hogy magadra aggatod, hanem ha teszel érte.
3: Juttatási rendszer és a csomagok
Nehéz helyzetben vannak a „kis” cégek, mert a mai fiatalok tudatosabbak, érzékenyebbek és gyorsabban döntenek, mint az előző korosztály. A „megfelelő” fizetés már nem feltétlen elég vonzó számukra, egyéb juttatásokat is szeretnének. És te adhatsz is: különböző képzéseket, cafeteriát, prémiumokat, bónuszt, juttatást, extra szabadnapot. És – ahogy másnak is – ennek is hírét viszik. (Az is előny, hogy könnyebb megtartani a munkatársat ezekkel a juttatásokkal, mint elveszteni és egy újat felkutatni).
3: A vezető
Rendkívül nagy a vezető felelőssége. Ahogy kommunikálsz, amennyire beleszólsz (vagy engeded szabadjára) a munkavállalókat, a pozitív és a negatív tulajdonságaid. Te is jöttél el már olyan munkahelyről, ahol a vezetőddel, a feletteseddel nem jöttél ki, igaz?
Természetesen még számtalan (belső) employer branding eszköz van a kezedben, de most nézzük meg, hogy a belső értékek mellett mit érdemes és hogyan megmutatni kifelé?
Employer branding a közösségi médiában
Legegyszerűbben és leggyorsabban a közösségi médiában tudod a céged brandjét növelni, formálni, alakítani és „kordában tartani”, valamint hírt adni magadról. Amit mindenképp meg kell tenned az, hogy az összes fórumon a fórumnak megfelelő stílussal és hangnemben kommunikálsz. Amit viszont tilos (hacsak nincs róla egy szabálykönyved, ami nem feltétlen bizalomgerjesztő) nem ellenőrizheted a munkatársaidat, maximum kérhetsz. De mit és hol tégy?
1: Facebook
Bármennyire is szidják a Facebookot (igen, alacsony az elérés, valóban csökken az általános színvonal) alakítsd ki a céged profilját, ossz meg értékes, érdekes tartalmakat. Ha a céged izgalmas (például ruhákat árul, esetleg tech kütyüket, élményeket) azokról itt beszámolhatsz. Hozz létre csoportokat és lépj be (a céggel, szakértőként) csoportokba. Emellett rengeteg mindent megtehetsz még, szívesen segítünk a rendszeres és releváns Facebook kommunikációdban.
2: Instagram
Kikerülhetetlen főleg akkor, ha a fiatalabb generáció a célcsoportod. A kommunikációdnak ott is a céged profizmusát kell mutatnia, de az őszinteség fontos. Használj hashtag-eket és kövess, illetve szerezz követőket.
3: TikTok
Ma már kikerülhetetlen: készíts kedves, vicces vagy akár edukáló videókat, összefoglalókat, lehessen kérdezni (azt válaszold meg), lépj fel szakértőként, ha kell. A TikTok ma már nem csak a kihívó 15 évesek platformja, kihagyhatatlanná vált ahhoz, hogy munkáltatói márkát építs.
Employer branding LinkedIn segítségével
A LinkedIn külön bekezdést érdemel, mert a céged szempontjából a legfontosabb. Ha munkáltatói márkát építesz érdemes egyetlen számot megjegyezned: 80. A legutóbbi mérések szerint körülbelül az emberek 80%-a használja a LinkedIn-t amikor munkát keres, vagy amikor munkatársat.
A legelső lépés az, hogy hozd létre a vállalati profilodat, töltsd ki és ha mindezzel megvagy hozz létre egy post plant. Minden héten legalább 2 (de inkább 3) posztot érdemes a LinkedIn-en közzétenni ahhoz, hogy jelentős eléréseid legyenek. Szuper, hogy dokumentumtól, poszton át videokig bármit megoszthatsz.
Azt tapasztaljuk, hogy 900 szó körüli határ az, amit a LinkedIn még szeret, utána már gyengébb az elérés. A LinkedIn egyébként segít egymásra találni: egyszerűen és könnyen tudjuk meghívni a releváns profilokat, sőt a hashtag-eket is bevethetjük.
Munkaerő megtartás eszközei
Senki sem szereti azt a céget, amiről úgy hallotta, hogy nagy a fluktuáció. És te sem szereted azt, hogy állandóan új és új embert taníts be ugyanarra, igaz? A legjobb, ha megtartod a munkaerőt, ezt pedig az erős munkáltatói márka mellett a feljebb felsorolt juttatásokkal is elősegítheted.
S hogy mennyire fontos a munkáltatói márka, mint munkaerő megtartási eszköz? Ha ismered a multik világát, tudod, hogy a brand neve determinál. Ha 2-3 évig dolgoztál egy multinál mondjuk KAM (key account manager) pozícióba, akkor mindent megtesznek azért, hogy maradj. Ha mégis váltasz a következő munkahelyed is multi lesz és legalább ezen a szinten.
Munkaerő megtartás költségei
Egy erős munkáltatói márka könnyebben, kevesebb költséggel tarthatja meg a munkaerőt, mint egy „gyengébb”, akinek esetenként el kell mennie a falig. Képzeld el a helyzetet: erős a munkáltatói márkád, a munkatárs 5 éve nálad dolgozik és kap 10%-kal jobb ajánlatot egy másik cégtől. Sokkal nagyobb valószínűséggel marad a te csapatodban, minthogy kicsit több pénzért váltson.
Ami fontos: az összegzés
A munkáltatói márka kialakítása egy átgondolt és lépésről lépésre kivitelezett stratégia. Nem kapkodhatsz vele, hiszen 1-3 évig tart felépíteni, ám ha sikerült akkor egy olyan céged lesz, amely – mind a kifelé mutatott mind a valós – képe önazonos és rengeteg könnyebbséget és előnyt nyújthat a cégednek a munkaerőpiacon.
A márka kialakítása több szakterület együttműködésén alapuló nagy odafigyelést kívánó munka. Nekünk minden tudásunk, szakemberünk és képességünk megvan ehhez: hívj minket és segítünk felépíteni a munkáltatói márkádat.