Napjainkban vásárlóként az interneten szinte bármit elérhetünk, bármilyen terméket, szolgáltatást megvehetünk. Ez a bőség, hatalmas nyomást helyez az eladók, szolgáltatók vállára, hiszen az állandóan élesedő versenyben a jó marketing a túlélés, sikeresség alapja. Egy kezdő vállalkozásban még könnyű manuálisan tartani a kapcsolatot a vevőkkel. A cél azonban a fejlődés, a minél több ügyfél elérése.
Ezen növekvő ügyfélkör igényeinek kielégítése egy idő után már automatizált folyamatok nélkül, ha nem is lehetetlen, de nagyon nehéz. Egy jól működő automatizált marketing rendszerrel munkaidőt és költséget takaríthatunk meg, illetve fokozhatjuk a vásárlóban a rólunk kialakított pozitív képet, és támogathatjuk a márkahűség kialakulását. Statisztikák szerint a jól működő marketing automatizáció 14,5 %-os értékesítés-növekedést eredményez.
A marketing automatizálás egy sokrétű, folyamatosan fejlődő terület, melyre idővel minden vállalkozásnak – legyen az 2 fős vagy 200 – szüksége lehet. A posztból megtudhatod, mire érdemes figyelned, mielőtt belevágsz a vállalkozásod folyamatainak automatizálásába, mely területet érdemes automatizálni, miért hasznos ez egyáltalán és milyen szoftverek állnak rendelkezésre.
Marketing automatizálás jelentése
A marketing automatizálás egy igen összetett folyamat, de a kifejezés alatt alapvetően azokat a szoftvereket értjük, melyek automatikusan elvégeznek egyes marketinggel kapcsolatos feladatot. Ez jóval összetettebb, mint a visszaigazoló e-mailek kiküldése.
A marketing automatizáló szoftverek segítségével gyűjtött információk alapján a marketingesek minden eddiginél jobban meg tudják érteni az ügyfeleket, és az ügyfelek viselkedése alapján, az automatizációk és sablonok segítségével valóban személyre szabott ajánlatokat tudnak nyújtani a vásárlóknak.
Minden marketing automatizációnak két fontos eleme van. Az első a trigger, vagyis az az esemény, ami elindítja a folyamatot, a másik pedig a cél, amit a folyamat végén el szeretnénk érni. A kettő közti utat valósítják meg a marketing automatizálás különböző eszközei.
Marketing automatizálás – hogyan működik
Minden vállalkozás más és más ütemben fejlődik, így a marketing folyamatok automatizálásának igénye is más és más időpontban merülhet fel.
A marketing automatizálás előtt a mínusz egyedik feladat az, hogy a vállalkozás megvizsgálja, működőképesek-e az üzleti alapjai. Ez három tényezőt foglal magába: eladható-e a termék, profitábilis-e az üzleti modell, illetve, hogy olyan marketing stratégiát alkalmaz-e a cég, amely folyamatosan képes hozni az új vevőket. Ha ezen alapok nem stabilak, akkor a legújabb, legdrágább marketing automatizációs stratégia sem fog megoldást, fejlődést hozni.
Ezek mellett a legfontosabb a marketing automatizáció bevezetése előtt, hogy a cégvezető vagy a marketing stratéga képes legyen folyamatokban gondolkodni. Folyamatszemlélet nélkül nem fog működni az automatizáció. Tervezhetünk papíron vagy word dokumentumban, de mindenképpen szükség van a manuális tervezésre. Tudnunk kell, honnan indul és hova érkezik az adott folyamat, mikor kezdődik, mikor ér véget, mikor sikeres, mikor nem.
Sok vállalkozóra jellemző, a majd én megcsinálok mindent szemlélet. Ez a vállalkozás indításakor még működhet is, de miután a befektetett munka hatására egyre több ügyfeled lesz, már nem fogod egyedül bírni a vásárlók kiszolgálását, a rendelések felvételét, a kapcsolattartást, az adminisztrációt stb. Dönthetsz új munkatárs felvételében is, de ez nagy költséggel járhat. Elindulhatsz más úton is. Az alaposan előkészített, megtervezett és jól működtetett marketing automatizációs rendszerek akár 12 %-os költségcsökkentést is eredményezhetnek.
Jól hangzik, ugye? Persze, igen, de hogyan kezdjek neki? – kérdezheted.
Ha kellő figyelmet fordítunk vállalkozásunkra, akkor észrevehetünk ismétlődő munkafolyamatokat. Ha egyre többször érezzük azt, hogy újra és újra ugyanazt a feladatot végezzük el kis változtatásokkal, akkor ezt érdemes leírni és elgondolkodni azon, hogyan tudnánk hatékonyabbá tenni. Ez nem azt jelenti, hogy egyből egy marketing szoftver után kell nyúlnunk. Koránt sem.
Egy automatizálási folyamat előtt az adott szervezetnek rá kell szánnia az időt az önismeretre, tervezésre, mely akár 6-12 hónapig is eltarthat. A marketing automatizáció első lépése a vállalkozásban futó folyamatok megfigyelése és lejegyzése. Ha megvan az eredmény és kivilágosodott, hogy mely területeken tudna a vállalkozás az automatizáció segítségével hatékonyabbá válni, akkor érdemes kicsit behúzni a féket. Nem kell egyből minden felmerülő területet automatizálni, nyugodtan haladhatunk kis lépésekben.
A leggyakrabban automatizált területek:
- e-mail és hírlevél küldés,
- posztolás,
- ügyfélszolgálat,
- Facebook hirdetések,
- dinamikus termékhirdetések.
Ha kiválasztottuk, melyik területet automatizáljuk, akkor a következő lépés a megfelelő marketing automatizáló szoftver kiválasztása és bevezetése. Fontos, hogy utánkövetés és korrekció nélkül a marketing automatizáció sem fogja meghozni a betervezett fejlődést.
Email automatizálás
A marketing feladatok automatizálása az e-mailekkel kezdődött és a mai napig ez az egyik legáltalánosabban használt marketing automatizációs eszköz. Nagyon sok mindent foglalhat magába.
A folyamat trigger pontja, hogy a vásárló regisztrál például a webshopba vagy a weboldalra. Ekkor a marketing automatizációs folyamat következő eleme egy általában no-reply levél kiküldése, melyben megköszönjük az ügyfélnek magát a regisztrációt a webshopba vagy weboldalra. Ezt azonban majdnem mindenki csinálja.
Kitűnhetünk a tucat e-mailek közül, ha az üdvözlő üzenetben bemutatjuk a szolgáltatásainkat vagy termékeket, hogy a regisztráló rögtön jobban meg tudjon ismerni. Ügyes fogás, ha elhelyezünk egy kedvezménykupont, mellyel cselekvésre – további kattintásra, vásárlásra – ösztönzzük a regisztrálót. Remélhetőleg az ügyfél következő lépése az lesz, hogy vásárol tőlünk valamilyen terméket vagy szolgáltatást. Ebben az esetben szintén küldhetünk vásárlást megköszönő e-mailt, mellyel egyben vissza is igazoljuk a vásárlást. De a kapcsolat folyamatos fenntartására érdekében időről időre tájékoztathatjuk az ügyfelet a rendelése aktuális állapotáról, majd pedig a folyamat végén a kiszállítás vagy az átvétel lehetséges időpontjáról.
Fontos eszköz az e-mail automatizáció személyre szabása során, hogy tudjuk, járt-e már az oldalunkon a felhasználó, illetve, hogy ha igen, akkor mennyire volt aktív. A marketing automatizáció segítségével, szabadon megtervezhetjük, hogy melyik felhasználónak, milyen információt adunk át.
Rangsorolhatjuk is a felhasználóinkat. Aki először jár nálunk, annak egy sablon e-mailt küldünk, de aki már többször vásárolt tőlünk, annak megkérdezhetjük a véleményét egy vevői visszajelzéssel. Érdemes figyelmet fordítani az inaktív felhasználókra is. Időről időre küldjünk nekik emlékeztető e-mailt, melyben szintén elhelyezhetünk cselekvésre ösztönző kedvezménykupont.
Nem szabad elfelejtkezni az úgynevezett kosárelhagyó vásárlókról. Ők ugyan sok időt tölthetnek el a honlapon, hiszen ki-be pakolják a kosarukat, de az optinmonster.com tanulmánya szerint 70 %-uk végül mégsem dönt a vásárlás mellett. Ha nem törölték a kosarukban lévő árukat, akkor azt egy ideig tárolja a rendszer. Érdemes olyan automatikus e-mailt beállítani, mely pár óra vagy néhány nap múlva értesíti őket, hogy a termékek még a kosarukban vannak, nem szeretnék-e folytatni a vásárlást. Ösztönzőleg hathat, ha ilyenkor az emlékeztető mellett egy kedvezményre jogosító kupont is küldünk.
Ha profilunkba illik, hogy a regisztráció során az adatok bekérésekor elkérjük a felhasználó születési adatait is, akkor ezt is felhasználhatjuk például születésnapi köszöntő e-mail küldésére. Itt azzal tűnhetünk ki a tömegből, hogy nem sablon időpontban a pontos napon, hanem néhány nappal az ügyfél születésnapja előtt küldjük ki az email-t. Erre biztosan emlékezni fog, és ha a köszöntés mellett, még egy egyedi akcióra vagy kedvezményére jogosító kupont is elhelyezünk a levélben, talán nálunk fogja meglepni magát a jeles nap alkalmából.
Az e-mail automatizálás során teljes mértékben tőlünk függ, hogy milyen szintű levélfolyamokat alakítunk ki. Küldhetünk csak 3-4 levélből álló sorozatot, de felépíthetünk teljes, többszintes levélmarketinget is. Ha az e-maileket esetleg nem tudjuk teljesen automatizálni, és van olyan téma, ahol ténylegesen mi küldjük ki a leveleket, ott a folyamatok egyszerűsítése céljából érdemes előre megírt sablonokat használni, melyekben csak a változó adatokat kell átírni.
Hírlevél automatizálás
Az e-mail automatizáció során felhasznált adatok a hírlevél automatizálásban is felhasználhatók. Valójában a visszaigazoló e-mailek is félautomata hírleveleknek tekinthetők.
A hírlevél automatizálás első lépése, hogy a felhasználó önként feliratkozik a hírlevélre, tehát érdekli a termék vagy a szolgáltatás. Bekerül a marketing automatizációs rendszerbe, ami elkezd adatokat gyűjteni az aktivitásáról. Milyen termékeket nézett meg, milyen médiára kattintott (fénykép, videó), milyen témákat olvasott el a weboldalon. Tehát itt a folyamatot beindító trigger nem egy vásárlás vagy kattintás, hanem a felhasználó aktivitása, érdeklődése.
Egy jól működő hírlevél automatizálási rendszerben összeállíthatunk különböző sablonokat a különböző aktivitásokra, majd pedig az automatizáció az aktivitásokat elemezve, megfelelő időközönként kiküldi a személyre szabott hírlevelet.
A hírlevél automatizálás is egy hosszabbtávú folyamat, melyet alapos tervezés kell, hogy megelőzzön. Ez nem könnyű feladat, nem is megy mindenkinek egyedül.
Fordulj hozzánk, és szakértő marketing ügynökségként teljeskörűen elvégezzük vállalkozásod hírlevél automatizálásását a tervezéstől az utánkövetésig. Miért válassz minket? Személyes sikereink egyikénél 6000 fős hírlevelet küldtünk ki egy hideg listára, és még így is elértük, hogy a címzettek 66%-a (a fent említett átlag több, mint duplája) megnyissa azt 2 napon belül. A hírlevél megnyitók közül 38% (az átlag 10-szerese) kattintott át a weboldalra és egy nagy értékű szolgáltatásra több, mint 180 árajánlatkérés érkezett.
Az e-mail és hírlevél automatizálás során fontos, hogy ne éljünk vissza az ügyfél bizalmával. Minden marketing eszköz csak akkor ér valamit, ha ténylegesen eljut a benne közölt információ az ügyfélhez. Mindannyian tudjuk, mennyire zavaró, ha egy cégtől napi szinten kapjuk a hírleveleket. Egy idő után már meg sem nyitjuk őket. Ezt a levelezőprogramunk is érzékeli, és bizonyos mennyiségű meg nem nyitott e-mail után a levelek automatikusan a spam vagy a promóció mappába kerülnek. Onnan kikerülni pedig majdhogynem lehetetlen.
Az ezekbe a mappákba kerülő leveleket az ügyfél legtöbbször nem olvassa el, hanem csoportosan törli őket. Ennek elkerülése érdekében, törekedj arra, hogy mindig releváns tartalmat juttass el az ügyfeleidhez és az ténylegesen eljusson hozzájuk. Mint az életben legtöbbször itt is a kevesebb néha több. Ne bombázd naponta az ügyfeleidet, hanem küldj nekik ütős tartalmat 2-4 hetente, így elérheted, hogy türelmetlenül várják a hírleveledet!
Ügyfélszolgálat
Mindenkinek a saját ideje a legdrágább, ezért mindenki mindent a lehető leggyorsabban szeretne elintézni. Nem szeretjük, de van, hogy fel kell vennünk a kapcsolatot egy ügyfélszolgálattal. Ez a marketingnek az a része, ahol a legtöbb feszültség alakulhat ki ügyfél és szolgáltató között. Bármennyire is súrlódásokat és stresszt rejthet magába, az emberi tényező még mindig az ügyfélszolgálatok meghatározó eleme.
Az automatizáció során törekedni kell a megfelelő egyensúly megtalálására, ugyanis egy idő után az ügyfelek neheztelhetnek arra, hogy egy géppel kell társalogniuk. Azonban az ügyfélszolgálati tevékenység több része jól automatizálható. A legkézenfekvőbb ügyfélszolgálat automatizálási folyamat a regisztrációs vagy új jelszót igénylő e-mailek. Az ilyen folyamat teljes mértékben automatizálható és biztos, hogy nem fog hiányozni az ügyfélnek az ügyintézővel való kommunikáció. De beépíthetünk különböző sablon lekérdezéseket is a honlapunkra.
A leggyakoribb felhasználási területek:
- tájékoztatás a szállítás állapotáról,
- várható idejéről;
- közműszolgáltatásoknál mérőóra állás bejelentése;
- hitelkártya aktiválás;
- szerviz tájékoztatás a javítás állapotáról vagy elkészültéről;
- közvéleménykutatás;
- időpont foglalás.
Az ilyen rendszerek kiépítéséhez szükség van egy megfelelő sablonokkal feltöltött háttérrendszerre, melyből a marketing automatizációs szoftver kiválasztja az ügyfélnek megfelelő választ.
Félig automatizálható ügyfélszolgálati folyamat, amikor az ügyfél a telefonja nyomógombjai segítségével éri el az ügyfélszolgálatot. Ebben az esetben a lehetőségek megadásával jelentősen csökkenthető a sorban állás, és a gyorsasággal növelhető az ügyfélelégedettség.
Posztolás
A legtöbb vállalkozás számára a közösségi média felületein való jelenlét a marketing stratégia megkerülhetetlen eleme. Bármilyen platformon is van jelen a vállalkozás, a posztolásnak rendszeresnek kell lennie. A posztok elolvasása a felhasználónak csak pár perc, megszerkesztésük azonban ennél jóval több időt vesz igénybe.
Ha naponta foglalkozunk vele, elaprózzuk az erőforrásainkat, és végül az lehet az érzetünk, hogy egyfolytában csak a közösségi média felületeinken vagyunk, holott az energiáinkat fordíthatnánk más feladatokra is. Szerencsére számos platform kínálja már fel az időzített posztok lehetőségét. Sokkal kifizetődőbb havonta egyszer tömbösítve elkészíteni az összes posztunkat, majd beidőzíteni őket.
Mindent itt sem lehet automatizálni, hiszen a beérkező kommenteket érdemes figyelni. Az automatizációnak köszönhetően felszabaduló idő, akár arra is felhasználható, hogy a kommentekre mindenkinek személyre szabottan válaszoljunk. Ennél közvetlenebb formája nem nagyon van a kapcsolattartásnak az ügyfeleiddel. Ki tudja, egy jó válasz egy kommentre, és lehet, hogy a felhasználót már másnap új ügyfélként köszöntheted.
Landing oldal készítés
A landing oldal készítés jó marketing eszköz ahhoz, hogy az interneten keresgélő felhasználóból LEAD, majd tényleges ügyfél legyen. Landing oldalra mutathat egy hirdetés vagy akár egy e-mailben, közösségi platformon elhelyezett hivatkozás.
A vállalkozás weboldala és a landing oldal közös célja a forgalom generálása, azonban amíg a weboldal egy szélesebb felhasználói körnek szól, addig a landing oldal esetében jól meghatározható, kinek szánjuk a megjelenített tartalmat. Általában kétféle landing oldal típussal találkozhatunk.
Az egyik azon felhasználóknak szól, akik még nem ismerik a cégünket, termékünket, szolgáltatásunkat. Itt értelemszerűen a bemutatás, figyelemfelhívás a cél, és az, hogy a felhasználó az információk elolvasása után, kapcsolatba akarjon lépni velünk. Ehhez a legegyszerűbb egy egyszerű űrlap elhelyezése a landing oldalon, és egy hatásos leadmagnet szolgáltatás használata.
A másik felhasználói kör, akik már ismernek minket, kedvelik a termékeinket. Az őket megcélzó landing oldal célja a vásárlásra való ösztönzés. A landing oldal készítő szoftverek segítségével könnyen létrehozhatod, sőt másolhatod is a landing oldalaidat. A másolatokat kicsit átalakítva, akár egyidőben is futtathatod a kétféle oldalt, a landing oldal készítő szoftvered pedig egy A/B teszt segítségével megmondja neked, melyik hoz több látogatót.
Facebook hirdetések
Miért érdemes a Google mellett a Facebookon is hirdetned? Mert a Facebook egyszerűen elérhető számítógépről vagy mobilról, világszinten nagyjából minden harmadik moblitelefonra le van töltve, ami napi 1 milliárd felhasználót jelent világszerte. Magyarországon is több mint 7 millió felhasználója van. Vállalkozóként egy ekkora tömeget nem szabad figyelmen kívül hagyni.
A profi Facebook hirdetés nem a mindenki által ismert bejegyzéskiemelést jelenti. A platform igen komoly hirdetéskezelő rendszerrel rendelkezik. Megfelelő szaktudással a pár tízezer forintos, eredményeket nem hozó posztkiemelés költségéből akár 1-2 kampány is lefuttatható a hirdetéskezelőben.
A Facebook hirdetések automatizálása során a hangsúly nem a tartalmon, hanem azon van, hogy a felhasználónak milyen időközönként és mennyi ideig mutatjuk az adott hirdetést. Azt, hogy kinek, milyen hirdetés jelenik a felhasználó adatain és szokásain alapuló adatbázis alapján határozza meg a Facebook. Ha kattintás történik, akkor a hirdetés többé nem jelenik meg a felhasználónak. Ha nem történik kattintás, akkor bizonyos idő múlva újra megjelenik a hirdetés.
A folyamat nem folytatódik a végtelenségig, ugyanis ha soha nem történik kattintás, akkor a felhasználó kiesik az marketing automatizációs rendszer Facebook hirdetésekkel foglalkozó felületéről. Ezután érdemes azon elgondolkodni, hogy az itt lemorzsolódott felhasználókat, hogyan érjük el. Igen, jól érzed, ez is egy külön szakma már az online marketingen belül.
Aggodalomra semmi ok! Segítünk! Facebook hirdetéskezelés szolgáltatásunk során:
- elejétől a végéig elkészítjük a marketing kampányod;
- elkészítjük a kreatívokat;
- beállítjuk a méréseket és pontosan elvégezzük azokat;
- jól bevált előremutató megoldáscsomagot adunk a kezedbe;
- értékeljük a kampányok sikereit és rávilágítunk a további fejlődési pontokra.
Dinamikus termékhirdetések
A dinamikus termékhirdetések abban különböznek az egyszerű hirdetésektől, hogy magát a hirdetést nem a hirdető hozza létre. Az ő dolga csak annyi, hogy létrehoz egy hirdetéssablont, amely később a felhasználói aktivitás alapján automatikusan felhasználja az adatcsatorna képeit és adatait a hirdetni kívánt termékhez vagy szolgáltatáshoz. Így valóban azoknak jelenik csak meg a hirdetés, akik már érdeklődést tanúsítottak a vállalkozás, termék vagy szolgáltatás iránt.
Miért van szükség marketing automatizálásra
A bevezetőben már említettük az internet okozta bőséget, melyben a szolgáltatók a vásárlók figyelméért versengenek. Kis vállalkozásként még könnyű valóban személyre szabott információkat nyújtani a vásárlónak és ténylegesen tartani vele a kapcsolatot. Egy fejlődő, folyamatosan növekvő ügyfélkörrel rendelkező vállalkozó, bármennyire is szeretne személyes kapcsolatot fenntartani ügyfeleivel, nem lesz rá képes. A jól használt marketing automatizációval azonban fenntarthatja az ügyfele felé a látszatot, hogy valóban csak neki szól az adott ajánlat.
Marketing automatizálás előnyei
A marketing automatizálás előnye, hogy a gyakran ismétlődő, monoton munkafolyamatok (visszaigazoló e-mail küldése) kiszervezhetők automatizmusokba. Ezáltal nem csak munkabér spórolható meg, de a meglévő munkatársak energiái kreatívabb, nagyobb vagy fontosabb projektekre fordíthatók. A marketing automatizáció segít az érdeklődők közül kiválasztani a potenciális ügyfeleket, akikhez azután a beállított automatizmusok és sablonok az aktivitásuknak megfelelő információkat juttatják el. Emellett a vállalkozás belső folyamatait is támogatja, hiszen riportok, statisztikák segítségével gyorsan kielemezhető, mely marketingcsatornák sikeresek, vagy mely terület igényel nagyobb figyelmet.
Automatizálás eszközei
A marketing automatizálás legfontosabb eszközei három nagy területre oszthatók:
- e-mail marketing automatizálása,
- sales folyamatok automatizálása,
- tartalom alapú automatizálás.
Egy jól működő marketing rendszerben ezek a területek kiegészítik egymást, nincs köztük éles határ. Alapvetően az eddig bemutatott folyamatok is a marketing automatizálás eszközeinek tekinthetők, mégis az automatizáció legfontosabb eszköze egy jól működő szoftver, mely képes a részterületek összekapcsolására is.
Marketing automatizálás AI-val
A marketing automatizálás elengedhetetlen része a mesterséges intelligencia használata. Segítségével bár nem lesz kevesebb az elvégzendő feladat, de számos olyan folyamat rábízható, melyek kiszervezésével csökkenthető a meglévő emberi erőforrás leterheltsége. A mesterséges intelligencia automatizálja a rutin feladatokat, valóban szünetmentesen 0-24 órában képes dolgozni, az általa kinyert adatokkal gyorsabban és hatékonyabban hozhatók meg az adatalapú üzleti döntések és segítségével személyre szabhatod az ügyfélélményt.
A mesterséges intelligencia képes megvizsgálni, hogy az általad kiküldött e-maileket megnyitották-e, történt-e ügyfélaktivitás a levelek alapján, illetve a meglévő és a potenciális ügyfeleket is kategóriákba sorolja, mely kategóriák alapján bármikor kérhető arra, hogy elemezze ki, mi a legjobb módszer az adott ügyfél esetén a sikeres üzlet megkötésére.
A marketing automatizáció egy igen népszerű új trendje az úgynevezett chatbotok használata. A legtöbb ügyfélnek nincs ideje hosszú e-maileket írni, majd várni a választ. A telefon viszont állandóan a kezükben van, és a legtöbben folyamatosan chatelnek. Egy chatbot elhelyezése a weboldalon jelentősen növeli a felhasználói élményt és támogatja a minél gyorsabb ügyintézést. A chatbot nem egy egyszerű csevegő alkalmazás, hanem egy mesterséges intelligencián alapuló program, ami képes a tanulásra. Már nem csak szöveggel és képpel, de akár hanggal és videóval is kommunikálhatnak ezen rendszerek.
A legáltalánosabb az előre megírt forgatókönyv alapján működő chatbotok beépítése. Ezen beszélgetések egy jól meghatározott menetrend szerint zajlanak, de nem szabad lebecsülni a jelentőségüket, hiszen a gyors információ átadására tökéletesen alkalmasak. A mesterséges intelligencia magasabb fokán állnak már az intelligens chatbotok, melyek képesek tanulni és a tanult információkat felhasználni egy következő beszélgetés során. A chatbot előnye, hogy valóban 24 órán át dolgozik, így az ügyfelünk bármikor megkaphatja a szükséges információt. De nem csak az ügyfélnek fontos. Használhatók ajánlatok, kedvezmények, kuponok, promóciós üzenetek küldésére is, így hozzásegítve a vállalkozást újabb LEAD-ek begyűjtéséhez.
A chatbot szoftverek legtöbbjének van ingyenes verziója, így kockázat nélkül telepíthetők a weboldalra, és megfigyelhető, hoz-e be új ügyfelet ez a fejlesztés. A legnépszerűbb szoftverek: ChatBot, HubSpot, Tidio, ManyChat, Freshchat, Cahtfuel.
Vevőszerzés automatizálása
A marketing automatizációs rendszer működésének elengedhetetlen feltétele, egy ügyfél adatbázis megléte. Ehhez látogatókra van szükség a weboldalon vagy webáruházban. A látogatókból lehet a marketing folyamatok segítségével LEAD-et generálni.
A lead generáláshoz használható a vállalkozásod Facebook oldala is, hiszen lehet, hogy az ottani követőd egyszer a vásárlód lesz. De ez csak egy lehet. Lehetre pedig nem építhető fel egy vállalkozás. Ezért szükséges a vevőszerzést automatizálni és egy kiszámítható folyamattá tenni. Része kell, hogy legyen a vállalkozás átfogó marketing stratégiájának és mint minden más a marketingben, ez is alapos tervezést igényel.
A lead generálás egy hosszabb, többlépcsős folyamat, melyben a rendszer elemzi, hogy az adott érdeklődő először jár-e a weboldalon, regisztrált-e már valamilyen ajánlatunkra, milyen tartalmat néztek meg stb. Ezek alapján akár egy felugró ablakban (megjelenhet az oldal elhagyásakor, vagy ha már egy ideje böngészi az oldalunkat a látogató) személyre szabott ajánlatot adhatunk neki, melyet értékesnek fog tartani, és beleegyezik, hogy az e-mail címére küldjük el a további hasznos információkat.
De használhatunk úgynevezett leadmagnet vagy csali anyagokat is, amikor ingyenes tartalmat kínálunk és küldünk ki a megadott e-mail címre. Ennek lényege az, hogy látszódjon, hogy a terméked vagy szolgáltatásod szakértője vagy, illetve, hogy emberileg is megbízható vagy. A leadmagnetek vezethetnek landing oldalakra is, ahol még jobban be tudod mutatni a kínált ajánlatot. Ez a stratégia az inbound marketing, mely során hasznos tartalmakat készítünk a célközönségünknek, majd megvárjuk, amikor ők érdeklődnek (eljutnak a weblapunkra vagy a webshopba) és akkor juttatjuk el hozzájuk a tartalmat. Ha a felhasználó megadta az e-mail címét, akkor LEAD-et generálunk belőle, vagyis bevezetjük a marketing automatizációs rendszerbe, és különböző módszerekkel további vásárlásra ösztönözzük.
Marketing szoftverek az automatizáláshoz
Végezetül essen néhány szó, azokról a szoftverekről, melyek a marketing automatizáció során segíthetik a vállalkozásodat.
Kezdetben a marketing automaticáció ténylegesen csak az e-mailekre korlátozódott. Manapság a marketing folyamatok részét képezik a weboldalak, mobil appok, SMS küldések és a közösségi média is. A szoftverek nagy része használja is ezeket az eszközöket. A paletta széles mind tudásszintben mind árszabásban, de mindenki megtalálhatja a számára legmegfelelőbb szoftvert, mindegy, hogy nagyvállalat vagy mikro- és kisvállalkozás. Közös ezekben a rendszerekben, hogy csoportosíthatjuk a feliratkozókat, majd küldhetünk számukra egyszerű e-mailt vagy automata e-maileket az általunk begyűjtött adatok alapján. Egy marketing automatizáló szoftverrel nem csak az ügyfélkapcsolatok, de a belső folyamatok is automatizálhatók.
Ha vállalkozóként bármilyen kérdés felmerül, természetesen minden rendszer rendelkezik ügyfélszolgálattal, ahol segítség kérhető.
Email marketing
Amire minden vállalkozásnak szüksége van az az e-mail marketing automatizálása. Több neves magyar és nemzetközi cég eszköze szóba jöhet. Mind kicsit más, és az, hogy neked melyik a legmegfelelőbb, azt az igényeid, céljaid és a költségvetésed határozza meg. Együtt biztos megtaláljuk a céljaidhoz legjobban illeszkedőt!
Az egyik legtöbb funkcióval rendelkező marketing automatizációs szoftver a HubSpot, mely bár sok feladat ellátására képes, ennek meg is kérik az árát, ugyanis több ezer eurós előfizetési díja van. Ez okból inkább a nagyobb vállalkozások döntenek mellette. Ha fontos számodra, hogy magyarul tudj kommunikálni a szoftver ügyfélszolgálatával, akkor az Automizy, a Maileon és a MailMaster programok lehetnek számodra érdekesek. A nemzetközi plattformok közül az ActiveCampaign és a MailChimp a legnépszerűbbek. Mindkét szoftver a teljes marketing automatizációs folyamatot képes lefedni.
Lead generálás automatizálása
A lead generálás automatizálása már inkább az ügyfélkapcsolati menedzsmentbe vagyis a CRM-be tartozik. Több ilyen program is elérhető magyar nyelvű supporttal. A legnépszerűbbek a Mini CRM és a Zoho. A lead generálás automatizálásához kapcsolódik a fentebb ismertetett landing oldal készítés is, melyhez két remek szoftver az Instapage és a Leadpages.
Közösségi média marketing automatizálás
A közösségi média marketing automatizálása egy folyamatosan fejlődő, soha meg nem álló terület. Gondolj csak bele, sok olyan vállalkozás van, akinek saját weboldala nincs, csak a közösségi média felületek használja. Náluk óriási jelentősége van annak, hogy minél aktívabban legyenek jelen ezeken a felületeken. Minél több posztot, minél több platformon osztanak meg, annál több emberhez jutnak el. A cél természetesen az, hogy ehhez minél kevesebb emberre legyen szükség. A legnépszerűbb szoftverek ezen a területen a Buffer, Meet, Edgar és a SocialPilot.
Összegezés
Fontos belátni, hogy a marketing automatizáció mára egy külön szakmává fejlődött. Megtanulható ugyan, hogyan kell automatizálni az e-maileket, hírleveleket, posztokat, és magad is be tudsz építeni chatbotot a weboldaladra. Hosszútávon mindennek a menedzselése túl sok munka és pont a marketing automatizáció lényege fog elveszni, vagyis az erőforrások felszabadítása.
Mindenképpen javasolt már az elejétől szakértő marketing csapat segítségét igénybe venni, így ugyanis gyorsabban és gazdaságosabban érhető el a fejlődés. A marketing automatizáció nem olcsó, de érdemes befektetésként tekinteni rá, mely gyors fejlődést hozhat a vállalkozásoknak. Statisztikák szerint a versenytársaikat megelőző vállalkozások ⅔-a használ marketing automatizálást, akik pedig még nem, azoknak is a 67 %-a tervezi a bevezetését.
Felkeltettük érdeklődésedet és úgy érzed, működhetnének jobban is vállalkozásod folyamatai? Vedd fel velünk a kapcsolatot és szakértőként megtaláljuk a számodra legjobb megoldásokat!